Milloin sosiaaliasiamieheen kannattaa olla yhteydessä?

  • Olet epätietoinen, oletko saanut sellaisia sosiaalihuollon palveluja, jotka sinulle kuuluvat
  • Omaisena mietit, saako läheisesi tarvitsemiaan palveluita ja tukitoimia
  • Sosiaalihuollon työntekijä tai hänen esimiehensä on mielestäsi toiminut epäasiallisesti
  • Et ymmärrä sinulle tehtyjä päätöksiä, sopimuksia tai laskelmia
  • Käytät yksityisiä sosiaalipalveluja, ja pohdit omaa asemaasi
  • Haluat puolueetonta tietoa eri lakien soveltamisesta ja asuinkuntasi käytännöistä sosiaalihuollossa
  • Haluat tietää oikeuksistasi asiakkaana

Lain 24 §:n mukaan sosiaaliasiamiehen tehtävänä on

  1. Neuvoa asiakkaita asiakaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
  2. Avustaa muistutuksen teossa
  3. Tiedottaa asiakkaan oikeuksista;
  4. Toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi; sekä
  5. Seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle