Milloin sosiaaliasiamieheen kannattaa olla yhteydessä?
- Olet epätietoinen, oletko saanut sellaisia sosiaalihuollon palveluja, jotka sinulle kuuluvat
- Omaisena mietit, saako läheisesi tarvitsemiaan palveluita ja tukitoimia
- Sosiaalihuollon työntekijä tai hänen esimiehensä on mielestäsi toiminut epäasiallisesti
- Et ymmärrä sinulle tehtyjä päätöksiä, sopimuksia tai laskelmia
- Käytät yksityisiä sosiaalipalveluja, ja pohdit omaa asemaasi
- Haluat puolueetonta tietoa eri lakien soveltamisesta ja asuinkuntasi käytännöistä sosiaalihuollossa
- Haluat tietää oikeuksistasi asiakkaana
Lain 24 §:n mukaan sosiaaliasiamiehen tehtävänä on
- Neuvoa asiakkaita asiakaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- Avustaa muistutuksen teossa
- Tiedottaa asiakkaan oikeuksista;
- Toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi; sekä
- Seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle